lauantai 18. marraskuuta 2023

Vireenhallintaa

Eilen kävin tekemässä Vyötille koetreenin, jossa tehtiin peräkkäin kiertohyppysysteemi, kaukot, tunnari, luoksetulo ja seuraaminen. Välissä vain kehuin Vyötiä, se tuntui ilahtuvan siitä ja pomppi ilmaan. Lopuksi, tai siis kesken seuraamisen, annoin superherkkurasian, jossa oli nappulaa, kissanruokaa ja koiranmakkarasiivu, ja hyvittelin ja kehuin Vyötiä, kun se söi. 

Itse palkattomuus ei näyttänyt Vyötiä vaivaavan, mutta sen vire oli ihan hirveän korkealla. Luoksetulo ja seuraaminen olivat ihan hyviä, mutta kiertohyppysysteemissä Vyöti kiersi tötteröt kaksi kertaa (kyllä), tunnarissa ei haistellut ollenkaan vaan pyöri kapuloilla ja toi väärän, kaukoissa teki ihan törkeän kamalalla tekniikalla vaihtoja, joissa eteni aina minua kohti noin 10 cm... Ärsyttää, kun en saa kaukoja ja tunnaria toimimaan hallilla. Siis Vyöti OSAA ne, sille ei tarvitse "kouluttaa" niitä, mutta kun hallilla on siistiä, niin siellä ei pysty tekemään. 

Tein siis eläinkokeen tänään. Oletan, että Vyötin suurin motivaattori häslätä hallilla on se, että sillä on nälkä ja se on oppinut, että hallilla saa ihania herkkupaloja. Toki myös leikkiä, mutta kaukoissa ja tunnarissa olen aina antanut ruokaa palkaksi. Eilinen setti oli sikäli vähän epäreilu, että otin Vyötin ihan kylmiltään ilman alkulämmittelyä tekemään, joten totta kai se oli jättivireessä eikä sillä ollut oikein edellytyksiäkään onnistua tunnarissa. Syötän siis yleensä koko iltaruuan treeneissä, joten Vyöti ei yleensä saa yhtään ruokaa ennen treenejä.

Merkittäköön siis Vyötille ennen tehtyä treeniä annettujen nappuloiden määrää desilitroina muuttujalla x. Ja pidettäköön siis eilistä koetreeniä tapauksena x = 0. Mikä olisi sopiva nappuloiden määrä? Päätin haarukoida asiaa hieman ja menin tänään suoraan toiseen päähän. Syötin sille kotona, ennen hallille lähtöä, 1 dl nappuloita. Ansaitakseen ne se sai tehdä nosework-ajoneuvoetsinnän, joka meni muuten aika kivasti, mutta Vyöti yritti jostain syystä ilmaista toisen auton etuoven kahvaa. Se on jostain syystä alkanut nyt ilmaista asioita, johon on selvästi ihminen vain koskettanut. Hmm. No, kuitenkin. Tästä Vyötille nappulapalkka ja lähdin hallille, kun x = 1. 

Tällä kertaa tein vähän lämmittelyliikkeitä, joiden aikana Vyöti sai herkkuja, mutta ei huomattavissa määrin. Sitten tein sille tunnarin. Nyt tunnari onnistui! Vyöti kyllä varmisteli omaa kapulaa pari kertaa, mutta ei nostellut muita ja saapui moitteettomasti oma kapula suussaan vierelleni. Tästä olisin antanut sille arvosanaksi 9. 

Nyt tiedämme, että kun x = 0, tunnarin arvosana = 0. Kun x = 1, tunnarin arvosana = 9.

 


Tunnarin arvosana = 9x // :9
Tunnarin arvosana/9 = x // sij. tunnarin arvosana = 10
10/9 = x = 1,11111 dl nappuloita tuottaisi arvosanan 10

Paitsi että. Treenin jälkeen huomasin, että jotain on pielessä. Nyt Vyöti olikin saanut vähän liikaa nappukoita, koskapa löyräytti jäähdyttelylenkillä aimo ripulin. Ei hyvä! En voi riskeerata, että Vyöti saisi kisoissa ripulin liiallisen nappuloiden nauttimisen seurauksena, joten asetettakoon turvarajaksi ~ 0,8 dl nappulaa ennen kisaa.


Lisäksi otettakoon huomioon, että myös muissa liikkeissä on pisteitä kiinni. Jos syötän Vyötin niin täyteen, että sen vire laskee täydelliselle tunnaritasolle, tulemme todennäköisesti näkemään hieman laskua muiden liikkeiden arvosanoissa olettaen, ettei ripulivyöhykettä ole ylitetty, jolloin lasku tulee olemaan dramaattinen lähestyen nollaa ei-asymptoottisesti. 

Seuraavassa kuvataan voittajaluokan liikkeet ja niissä kiinni olevat pisteet. Kirjoitan perään arvion, mikä olisi optimaalinen nappulamäärä maksimipisteiden saamiseksi liikkeestä. Odotettava pistemäärä perustuu oletukseen, että nappuloiden määrä on aina vähintään 0 dl ja maksimissaan 1 dl, ja nappulamäärän lisääminen tai vähentäminen optimista vähentää odotettavissa olevaa pistemäärää, kun oletus on, että optimaalisella nappulamäärällä mahdollisuus olisi arvosanaan kymmenen, paitsi tunnarin ja kaukokäskyjen osalta, joista oletan Vyötin saavan korkeintaan arvosanan 9. Kaavan toiseksi viimeinen luku kuvaa suurinta mahdollista pistevähennystä, joka voisi aiheutua vain väärästä nappuloiden annostelusta, jos liikkeen onnistumisen edellytykset muutoin ovat kohtuulliset. Viimeinen luku on liikkeen kerroin.

Paikkamakuu 30 pistettä - optimaalinen x = 0,5 - pisteet 30 - abs(0,5-x)*2*3
Seuraaminen 40 pistettä - optimaalinen x = 0,3 - pisteet 40 - abs(0,3-x)*2*4
Jäävät 30 pistettä - optimaalinen x = 0,3 - pisteet 30 - abs(0,3-x)*3*3
Luoksetulo 30 pistettä - optimaalinen x = 0,2 - pisteet 30 - abs(0,2-x)*2*3
Ruutu 40 pistettä - optimaalinen x = 0,2 - pisteet 40 - abs(0,2-x)*4*4
Ohjattu 30 pistettä - optimaalinen x = 0,2 - pisteet 30 - abs(0,2-x)*1*3
Tunnari 30 pistettä - optimaalinen x = 1 - pisteet 27 - abs(1-x)*9*3
Kaukot 40 pistettä - optimaalinen x = 1 - pisteet 36 - abs(1-x)*4*3
Kiertohyppyjuttu 30 pistettä - optimaalinen x = 0,2 - pisteet 30 - abs(0,2-x)*3*3
Kokonaisvaikutus 20 pistettä - optimaalinen x = 0,5 - pisteet 20 - abs(0,5-x)*2*3

Optimaalinen x: maksimoidaan 

30 - abs(0,5-x)*2*3
+ 40 - abs(0,3-x)*2*4
+ 30 - abs(0,3-x)*3*3
+ 30 - abs(0,2-x)*2*3
+ 40 - abs(0,2-x)*4*4
+ 30 - abs(0,2-x)*1*3
+ 27 - abs(1-x)*9*3
+ 36 - abs(1-x)*4*3
+ 30 - abs(0,2-x)*3*3
+ 20 - abs(0,5-x)*2*3

 sievennetään: maksimoidaan

320 - 6*abs(0,5-x) - 8*abs(0,3-x) - 9*abs(0,3-x) - 6*abs(0,2-x) - 16*abs(0,2-x) - 3*abs(0,2-x) - 27*abs(1-x) - 12*abs(1-x) - 9*abs(0,2-x) - 6*abs(0,5-x)

toisin sanottuna minimoidaan

12*abs(0,5-x) + 17*abs(0,3-x) + 34*abs(0,2-x) + 39*abs(1-x)

Alkaa näyttää selvältä, että optimointiongelmaa dominoivat tunnari (menetettävissä olevat pisteet 27) ja ruutu (menetettävissä olevat pisteet 16). Muita x:n muutokselle herkkiä pistetekijöitä ovat kaukokäskyt (12 pistettä), kiertohyppyjuttu (9 pistettä) sekä jäävät (9 pistettä).

Entäpä vastaus? Parhaasta laskimestani on patteri loppu enkä jaksa vaihtaa sitä, joten kirjoitin pienen ohjelman, joka laskee parhaat saavutettavissa olevat pisteet ottaen huomioon muuttujana ainoastaan annettujen nappuloiden määrän (ei siis ohjaajan koulutusvirheitä, häiriöitä, vaikeassa paikassa olevaa ruutua tms.)


Tämän perusteella optimimäärä nappulaa olisi noin 0,4 dl. Kaavassa on tosin pieni virhe siinä, että se sallii antaa liikkeistä arvosanoja vielä välillä [0, 5], kun oikeasti kaikki pisteet alle vitosen merkitsevät nollaa pistettä - mikä johtaa jopa dramaattisiin pistevähennyksiin tunnarin ollessa kyseessä. Kun tilanne korjataan tunnarin osalta (joka oli ainoa liike, jossa oletin liian vähäisen nappulamäärän voivan nollata koko liikkeen), tilanne näyttää tältä: 


Tulos: 0.6 dl nappuloita siivittää meidät 284.5 pisteen tulokseen. Lisäksi tietysti ne pistevähennykset, jotka eivät johdu virheellisestä nappulan annostelusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti